Helischool-Oldeberkoop is een kleine vliegschool, uitsluitend gericht op modelhelikopters. We vlogen voorheen op het veld van AËROCLUB DRACHTEN, tegenwoordig zijn we wat dichter bij onze thuisbasis te vinden. We hebben dit opgezet met het idee dat binnen een modelvliegclub vaak vliegles gevolgd kan worden, soms zelfs door middel van een clubtrainer, maar dat voor helikopters deze mogelijkheid meestal niet aanwezig is.
Door bewust af te zien van “onnodige luxe”, zonder te bezuinigen op de kwaliteit van het materiaal, hebben we onze kosten laag kunnen houden, waardoor we het idee van de clubtrainer zo dicht mogelijk hebben kunnen benaderen zonder een liefdadigheidsinstelling te zijn. Ondertussen zijn we dus zelfs een kleine, zelfstandige vliegschool geworden. Het ligt dus ook niet in de bedoeling groot te worden, maar om op regionaal niveau tegen een betaalbare prijs vliegles te geven. Het plezier in het vliegen en de veiligheid staat op de eerste plaats.
Sinds enige tijd is het zo, dat zonder brevet, bij de meeste modelvliegclubs niet zelfstandig met een modelvliegtuig of helikopter gevlogen mag worden. Wij geven les vanaf het allereerste begin, tot aan het brevet. Op vertoon van dit brevet kan bij de KNVvL ook het KNVvL brevet verkregen worden. Voor het verkrijgen van het KNVvL brevet is het KNVvL lidmaatschap vereist. Indien gewenst, regelen wij dat papierwerk voor u.
Voor het brevet dienen een aantal hoover-figuren gevlogen te worden, en de brevet vlucht wordt afgesloten met een op snelheid en hoogte (plm 10~15 meter) gevlogen liggende acht, met aansluiting een landingsaanvlucht die eindigt binnen het hoovervierkant en soepel overgaat in een stabiele hoover op ooghoogte. Wij leren u deze figuren, tot u ze met uw eigen of een van onze lesmachines vlekkeloos kunt uitvoeren. Het is namelijk niet noodzakelijk dat het brevet met onze lesmachines gevlogen word (het mag wel uiteraard)
Hoewel heel indrukwekkend om te zien, is zuivere kunstvlucht niet aan ons besteed, en hierin geven wij dan ook geen les. Ons doel is om de leerling veilig en verantwoord te leren vliegen, vanaf begin tot brevet. De beginnende helivlieger kan dan op zijn minst veilig en vertrouwd met zijn of haar model overweg, en weet een en ander van het afstellen van het model. Weet waarop te letten bij de pre-flight controle, en hoe met eventuele kleine problemen om te gaan. Vanaf daar is het aan de piloot hoe hij zich verder wil ontwikkelen.
We gaan ook verder….
Helischool Oldeberkoop is van mening dat kunstvlucht met helikopters mooi is om te zien, maar weinig met helikoptervliegen te maken heeft. Vliegen met modellen die op zijn minst enige gelijkenis hebben met de grote voorbeelden uit de werkelijkheid, dat is wat wij zelf voor ogen hebben. Daarbij willen we graag niet alleen de romp met enige overeenkomsten met de werkelijkheid bouwen, het rotorsysteem en de vliegeigenschappen mogen ook best een beetje realistisch zijn. Persoonlijk hebben wij er, vanwege de reputatie van meerbladsrotors, indertijd best wel lang over gedaan om de stap te zetten naar meerbladsrotors, en we weten dus als geen ander dat erg veel vliegers die ook graag met zo’n systeem willen vliegen, hier diezelfde forse drempel zien. Een aantal mensen neemt dan de toevlucht tot elektronische stabilisatie, maar eigenlijk reduceer je daar de vliegeigenschappen van een meerbladsrotor mee, tot het relatief eenvoudige gedrag van een tweebladsrotor met stabilisatiestang. Zelf hebben we echter vast kunnen stellen, dat vliegen met ongestabiliseerde meerbladsrotors zonder meer goed te doen is, en dat er na een paar uurtjes gewenning ook echt wel met wat meer dan alleen windstil weer mee gevlogen kan worden. Wij durven zelfs te stellen, dat de eisen die er aan de piloot gesteld worden met een dergelijk rotorsysteem, niet eens zo heel erg veel hoger liggen, dan voor een tweebladsrotor met stabilisator. Het sturen is, zodra je het gevoel er voor krijgt, duidelijk realistischer als een tweebladsrotor met fly-bar, of een heli die uitgerust is met elektronische stabilisatie. En doordat het toch duidelijk meer aandacht vraagt, en je véél actiever moet vliegen, is de kick, de adrenaline door je lijf, een heel erg leuke bijkomstigheid. LET WEL: het vliegen met een ongestabiliseerde meerbladsrotor is NIET eenvoudig, en de vliegeigenschappen van zo’n systeem zijn duidelijk ANDERS, dus je moet WEL reeds een redelijk geroutineerde helivlieger zijn! In hoofdzaak kunnen we stellen, dat een gestabiliseerd tweebladssysteem zodanig “vergevingsgezind” is, dat piloten die hiermee leren vliegen, mogelijk vanaf het begin een verkeerde manier van sturen aanleren. Vanaf dat punt zal iemand zonder hulp slechts met zeer veel moeite zelf leren sturen met een meerbladsrotor. Deze drempel is voor veel mensen zodanig hoog, dat er uitgeweken word naar de mogelijkheid van elektronische stabilisatie. Principieel koop je dan een elektronisch systeem, om te compenseren voor het feit dat je niet op de juiste manier stuurt. Het nadeel hiervan, is dat de “kick om zelf, zonder hulp” te vliegen, volledig vervalt. Er blijft nog slechts een heli over die er mooier uitziet vanwege zijn schaalgetrouwe rotorsysteem. Daarom willen wij deze drempel proberen te verlagen, door lessen aan te bieden, specifiek gericht op meerbladsrotors. Hiervoor hebben we een speciale trainer met meerbladsrotor aangeschaft. Wij denken zelf dat we iemand die moeite heeft met een meerbladsrotor, binnen een paar lessen op weg te kunnen helpen, in elk geval voor minder kosten dan de aanschaf van een goed stabilisatiesysteem. Dit doen wij als volgt: Met een gewone trainer (tweeblad met fly-bar) gaan we kijken hoe je stuurt, en besteden we aandacht aan het verhelpen van de verkeerde stuurgewoontes die je eventueel aangeleerd hebt. Vervolgens gaan we met de meerbladstrainer de drempel weghalen, zodat je bekend raakt met de specifieke stuureigenschappen van zo’n systeem. Het is aan jezelf, om vervolgens door gericht te oefenen met je eigen trainer, je de juiste gewoonten eigen te maken. Om het duidelijk te stellen: het feitelijke leren vliegen moet je zelf doen, door te oefenen en nog eens te oefenen. De manier waarop je die oefeningen moet doen, dáár kunnen wij je bij helpen.
Een korte indicatie: wij verwachten 1 à 2 lessen (hooguit) met de standaard trainer nodig te hebben, en vervolgens 2 à 3 lessen met de meerbladstrainer (totale kosten tussen de 60 en 95 Euro). Dit moet voldoende zijn, om een gemiddelde geroutineerde helivlieger de basis te geven, om met een meerbladsheli te gaan hooveren. Vanaf dit punt zal het je nog een uurtje of 3 tot 5 aan zuivere vliegtijd kosten (we adviseren dit met je eigen heli te doen, anders gaat het toch wel een kostbare zaak worden), om het vliegen met meerbladsrotors zodanig onder de knie te krijgen, dat je er de hoogte veilig mee in kunt. Ook hierbij kunnen en willen we je graag begeleiden. En zoals altijd bij ons: vliegtijd met je eigen heli, kost je niet meer dan de brandstof die je zelf meebrengt!
Uiteraard kun je, indien of zodra je je eigen meerbladsheli vliegklaar hebt, deze ook meenemen, dan kunnen we indien gewenst, begeleiden of helpen bij het invliegen, en de eerste zelfstandige vluchten met deze machine.
Sinds enige tijd hebben wij een vergunning om te vliegen en les te geven op een stukje boerenland. je vind dit deze locatie aan de Ruskemadenweg te Ter Idzard, ongeveer 300 meter ten zuiden van het gemaaltje. Let wel: de vergunning die we hebben, berust op het feit dat we een vliegschool zijn, en daarom mag er helaas ABSOLUUT niet gevlogen worden als niet minimaal een van de drie instructeurs aanwezig is. We vragen iedereen hiermee rekening te houden, zodat we niet het risico lopen onze vergunning kwijt te raken. Het is de eerste vergunning in meer dan tien jaar die in de provincie Friesland uitgegeven is, dus we zijn er zeer zuinig op!!!!
Het is maar een formaliteit, er mag door diegenen die dat kunnen gewoon zelfstandig gevlogen worden, maar er moet gewoon een van ons drieën aanwezig zijn